Sidor

torsdag 5 juni 2014

Listar tio saker du inte visste om mig

1. Jag tycker egentligen att frukt är godis. Men vem orkar göra fruktsallad när det liger 200 g schweizernöt i kylen?

2. Jag gillar inredning. Jag vet att ett par Bruno Mathsson fåtöljer hade trivts jättebra hos oss, bredvid en Josef Frank tapet och en golvlampa i mässing från Svenskt Tenn. Men jag har inget som helst behov av att köpa det. Jag är lika glad i våra ärvda gröna skinnsoffor och vår udda orangea ullmatta, mitt danska bord från farmors mamma och våra sköna IKEA-soffor. Dessutom tycker jag det är jättefint det med, det är vår stil, en salig blandning av saker som vi tycker om.

3. Att gå i affärer är lite som att gå till tandläkaren för mig, man måste göra det ibland och det kan vara skönt att ha det gjort. Men mest är det dyrt och ångestfullt.

4. Jag älskar att dansa. Helst nykter. När min bror spelade i rockband i Göteborg var jag med och dansade på scen vid två spelningar. På Sticky Fingers och på.. ett annat ställe jag glömt namnet på. Som bakgrundsdansare eller kanske framgrundsdansare. Roligt! Passande nog till "Det snurrar i min skalle" med Familjen.

5. Jag har tagit Jägarexamen. Mest för att jag tycker det är roligt att gå i skolan och saknade Chalmers. Gick en kvällskurs med Mikael och grät efter sista gången för "jag kommer sakna Bengt (jaktläraren) så mycket". Jag tyckte dessutom det var roligt att lära mig om skog och natur och alla djuren. Viltvård. Någon gång har Mikael och jag suttit i ett jakttorn och lyssnat efter grisar, utan bössa, för jag är inte intresserad av att döda djuren.

6. Jag har gått upp och ner för Kebnekaise på rekordtid för att jag var så rädd för att det skulle bli mörkt och att vi inte skulle hitta hem igen. Tilläggas bör att detta var i juli och solen går väl ner någon gång i slutet av augusti, men vem tänker på det när man går upp för Sveriges högsta berg.

7. Jag påverkas löjligt mycket av mitt blodsocker. Får inte bara kort stubin utan tappar även talförmågan, kan inte koncentrera mig och surar ihop för minsta lilla. När jag sen äter kan jag bokstavligen känna energin och det glada humöret rinna ut i kroppen igen. Förra året när vi var på semester hängde vi med en familj där mannen är likadan. Stackars Mikael och den andra tjejen fick gå hungriga en hel dag när matresterna inte räckte till alla och "Det viktiga är att barnen, Cia och T får mat". 

8. Gick upp cirka 20 kg, utan att överdriva, på ett halvår. Det var när jag flyttade hemifrån och tyckte det var en bra idé att byta ut mat mot Snickers, Slotts (den billigaste ölen du kan hitta i Danmark) och sånt där iste-te från Ekströms som består av 110% socker. Inte att rekommendera.

9. Tycker inte om smycken. Med betoning på JAG TYCKER INTE OM SMYCKEN. Ett undantag är min förlovningsring, som jag ibland kommer ihåg att ta på mig. Jag ryser i hela kroppen vid tanken på att ha ett halsband runt halsen för att inte tala om örh.. örhän.. ni vet vad jag menar. Inget illa menat nu, det är fint på andra!
Det värsta som kan hända är att man sitter på en fest, i en soffa och käkar popcorn och dricker öl och någon helt plötsligt reser sig upp och säger "jag har tappat min plupp, min plupp till örhänget är borta". Jag klöks på studs och får liksom för mig att den ligger i popcornskålen tillsammans med 40 års hudavlagringar och diverse annan skit som finns på smycken och att jag till på köpet råkat käka upp den i all hast. Alltså detta är helt orimligt inser jag. Men så är det ju med fobier.

10. När jag var gymnasiegammal jobbade jag på sommaren på Hemtjänsten. En gång blev jag ståendes med en pratsjuk rar liten tant, hon pratade om hela sitt liv och om sin sjuka dotter som tillslut hoppade framför en lastbil och tog livet av sig. Allting var så sorgligt och det var så jobbigt att stå upp så länge i sommarvärmen, samtidigt vågade jag inte ursäkta mig och gå därifrån så tillslut svimmade jag på fläcken. Resten av förmiddagen fick jag ligga i hennes säng och dricka saft och bli ompysslad. Inte varje dag åldringarna får passa upp på hemtjänsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar