Sidor

måndag 24 februari 2014

Får oväntade nattgäster

Inatt vaknade jag bredvid Ester i hennes säng av att det bankade och lät. Försökte i drömmen komma på vad det var för ljud som lät men kände inte igen det. Föreställde mig att Mikael tappade en massa ved och att det var dags att gå upp men kunde inte få rätt på det. Tillslut kollade jag på klockan och såg att hon bara var tre och blev plötsligt klarvaken. VAD är det som låter?
Jag gick ut i hallen och hörde dunkarna igen, nu nära, precis ovanför huvudet skallrar vindsluckan till. Så otäckt! Vår vindslucka är ingen tung isolerad sak som man stänger och låser utan bara ett par ihopspikade plank som ligger löst över ett hål i taket.

Det är något som vill ta sig in! Det försöker lyfta på luckan!

Tillslut vaknade jag än mer och kunde sätta ihop vettiga realistiska slutsatser. Förmodligen är det ett djur som fastnat i en av fällorna som står där uppe och inte dött riktigt och försöker komma loss. Och så är det fällan som dunkar mot träluckan. Eller så är det ett djur som försöker få ut jordnötsmöret som vi lagt i fällan och puttar runt på den. Hur eller hur var det väldigt otäckt att ligga och lyssna på när luckan skakade. Så jag bar in Ester på vårt rum och stängde dörren ordentligt.

Ser verkligen inte fram mot att ta reda på vad för enorm bäst vi har på vinden. Hoppas INTE råtta, hoppas en förvirrad fågel. Äh fy farao!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det var ingen råtta eller fågel, det var en stor mus eller sork eller något sånt som tillslut dog i fällan. Nu är det förhoppningsvis musfritt igen.

      Radera