Sidor

torsdag 27 mars 2014

Äter smör och sörplar rapsolja

Jag är så tacksam för att en kollega och vän till mig i dagarna uppmärksammade mig på vad jag väljer i kyldisken.

I början när Mikael och jag träffades hade vi alltid smör att steka i och smör på mackorna, för att det var rena genuina produkter utan tillsatser. Men sen på vägen ändrade jag åsikt. Jag läste på och konstaterade att margarin vore mycket bättre eftersom ju vegetabiliska fetter inte innehåller lika mycket mättat fett (dåligt för hjärtat enligt Livsmedelsverket) som animaliska fetter. Men även om det jag precis skrev är sant så berättade min kollega att margarin kan innehålla väldigt mycket tillsatser, palmolja och diverse E-ämnen för att nämna några av dem. Dessutom använder de lösningsmedel som aceton och bensin (?) vid framställning av fettet från vegetabilierna.

Låter inte så gott.

Alldeles nyligen kom det nya rön om att det inte finns några som helst bevis för att mättat fett är sämre för hjärtat än fleromättat eller omättat fett.
 
Så hädanefter blir det svenskt smör och kallpressad rapsolja. Kallpressad, eftersom varmpressad olja utvinns (som jag nämnde ovan) genom tillsats av kemikalier och i upphettningen försvinner alla vitaminer, antioxidanter och andra eventuella nyttigheter och ersätts av artificiella. Raps, för att det odlas i Sverige och är minst lika hälsosamt och enligt mig mycket godare än oljorna från oliv.

Kallpressad rapsolja (t.ex Bjäreolja) och svenskt smör.

ICA KALLPRESSAD RAPSOLJA SVERIGEZeta Rapsolja kallpressad blommig





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar