Sidor

måndag 24 mars 2014

Går knatteknat

Igår hängde Sixten och Ester med på orientering. Mikael, mamma och pappa tävlade, själv hoppade jag över det. Jag såg istället fram emot att ta med Ester och Sixten på sitt första knatteknat. Knatteknat är lite som det låter, en bana för de allra minsta. Kartan är skala 1:500 istället för 1:15 000 som det brukar vara och banan är inte längre än en en kilometer. På en riktig bana är kontrollerna märkta med nummer men här var de märkte med figurer så att Ester skulle veta vilken ruta hon skulle stämpla i och om hon kommit rätt.

Ester tyckte det var roligt och förstod att alla som sprang runt i skogen med karta gjorde samma sak som hon. Sixten var nöjd över priset, en påse med saft och tillhörande sugrör. Söt flytande lycka. Sen gick vi till en lekplats som låg precis bredvid TC. Jag hade glömt Sixtens jacka så han fick gå runt i min som jag lyckats vika upp tusen gånger. Vi åt lite matssäck som vi hade med oss och så småningom ställde vi oss vid sista kontrollen för att heja på pappa, mormor och morfar. Synd att jag inte tog fler kort.

På kvällen undrade Mikael om Ester skulle bli orienterare när hon blir stor och hon svarade "ja, så ska jag ta kontrollen och springa JÄTTE snabbt". Sötnöt. Men vi ska ta det lite lugnt med det här, inte börja elitsatsa förrän hon börjat skolan och blivit sådär 7-8 år.

SKÄMT! Svårt med ironi över webben känner jag. Jag kommer vara väldigt nöjd om de står ut med att hänga med mig någon gång ibland ut på en tävling. Ser fram mot att uppmuntra och låta dem hitta sina egna intressen och talanger, tills dess springer vi lite knatteknat och dricker lite saft i skogen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar