Sidor

torsdag 3 juli 2014

Vågar fråga

Ibland bjuder sommaren på en och annan utflykt. Förmodligen blir det också en fika på ett café eller ett besök på en restaurang i sommar och då har jag lovat mig själv att fråga en sak innan jag beställer mat.

"Är det miljömärkt, rättvisemärkt och ekologiskt?"

Och inte tänker jag skämmas det minsta för att jag ställer krav. Nej. Om jag går på café och betalar 28 kr för en kopp kokt vatten och en liten påse med teblad i så är väl det minsta jag kan begära att det är rättvisemärkt och ekologiskt. Om inte, så är det dem som behöver skämmas och inte jag.

Detsamma om jag går på restaurang och betalar dyrt för god mat. Då om någon gång vill jag kunna förvänta mig att salladen inte är full av bekämpningsmedel, fisken är MSC och KRAV märkt, kakaon i efterrätten inte tagits fram av barnhänder och vinet är ekologiskt.

Egentligen självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar