Sidor

torsdag 26 februari 2015

Gå och lägg dig pappa Åberg

Idag har varit en dag likt många andra men med ett extra roligt avslut. Var på afterwork i ostbutiken med några bygg- och arkitektjejer som jag är så glad att jag haft möjlighet att lära känna. Känner mig högst priviligerad att få höra av deras erfarenheter och planer och få dela med mig av mina egna små funderingar.

Jag skulle så gärna vilja starta ett nätverk här i Förslöv också. En bokcirkel. Men kommer liksom inte till skott.

Läste den här artikeln idag som gjorde mig så rörd.

http://www.hd.se/kultur/2015/02/25/godnatt-pappa-aberg/

Vad fint och vad skönt att läsa något om nattningen som inte handlar om den eviga kampen att få barnen att somna själva. Vi har gett upp på det. Eller inte gett upp egentligen. Vi har nog aldrig riktigt velat det egentligen och slutat sträva efter det för länge länge sedan om vi ens någonsin har gjort ett helhjärtat försök. Jag sover/somnar gärna med dem, faktiskt så kan jag redan nu våndas över att de så småningom kommer att vilja sova ensamma, växa upp och allt det där. Huh. Vems andetag ska jag då lyssna på mitt i natten.

Ja förutom Mikaels då såklart.

En liten bit av den omnämnda dikten.

Så gå och lägg dig, pappa Åberg
jag vet att du är trött
så slipper du somna på golvet
och i stället få vila
intill det finaste du har.

Dela säng och cykler,
pappa Åberg,
med Alfons snusande intill
lägg armen om hans lugna kropp
känn hans fotsulor mot ditt lår
låt sömnen komma som en vän
och andas lugnt
i takt.

Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar