Sidor

onsdag 23 april 2014

Använder solkräm

Nu är det hög tid att skydda sig mot solen och eftersom jag har allt för många nära som drabbats hårt av hudcancer så vill jag tipsa lite om vad jag använder för solskydd.

Jag använder en kräm för ansiktet med solskyddsfaktor (SPF) 20 året om, inget avancerat konstigt, bara en kräm från apoteket för torr hy. Plus att mitt puder faktiskt har SPF 15 såg jag häromdagen.

Tänk på att en solkräm bör skydda mot både UVA och UVB strålar. Kläder skyddar också mot farliga strålar (cirka SPF 8 har jag läst någonstans, självklart beroende på plagg).

Passa på och njut av skuggan när solen lyser som starkast, mellan kl 11 och 15. Eller gå in och ät och vila middag! Förra året fick Ester väremslag årets första varma dag. Det var hemskt. Som maginfluensa, kräktes jättemycket och det var svårt att få i henne vatten eftersom hon blev så svag och trött.

Sola lugnt i början om du vill få fin färg. Och låt oss avliva en myt: du blir inte snabbare brun om du struntar i solskydd – bara snabbare bränd! Och det finns inget som heter "en bra grundbränna". Solen är farlig för alla oavsett hudtyp.

Denna kommer jag köpa till att ha och slösa på

ACO Sollotion
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=245068

Och denna kommer jag att ha på barnen som komplement till solhatt och kläder.  Använder den en hel del själv också, speciellt när solen inte är lika stark och man inte behöver smörja hela kroppen lika mycket utan mest bröst, axlar, nacke, ansikte. Ni fattar. Jag tycker liksom den är lite för dyr att smörja hela kroppen med på mig själv.

Eucerin Kids Sun
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=247532


Så. Lycka till och njut säkert av solen och värmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar