Sidor

måndag 16 oktober 2017

En natt som förälder

"Jaha, jag vaknar här inatt".

Det är en fras som används inte bara av singlar efter en blöt klubbrunda utan även av övertrötta småbarnsföräldrar vilken dag som helst i veckan.

Såhär kan det se ut.

22.30 Två barn har somnat i vår säng vid sagläsningen. Jag bär ut barn nummer ett till sin säng och barn nummer två till sin. På vägen råkar jag dunka ett barns huvud i dörrkarmen.

00.25 Dunk dunk dunk dunk dunk. Ett barn kör 100-meterslopptempo in i vår säng och kilar in två 3-gradiga fötter mellan mina lår och gnyr att det gör lite ont i huvudet.

02.00 Jag går och kissar. Note to self. Måste sluta dricka 8 dl te varje kväll.

04.15 Barn nummer två kommer in och hittar en springa mellan mig och Mikael. Pressar sig ner och kippar efter andan. Vi brukar kalla barnet - äktenskapskilen.

04.20 Jag drar mitt livs bästa lögn "Ligg här hos pappa älskling, mamma ska bara gå och kissa". Går in och lägger mig i barn tvås säng. Själv. Om man inte räknar tre dinosaurier och en fladdermus.

05.40 Barn ett har hittat mig. Står vid min sängkant och viskar som bara barn kan genom att blåsa orden rätt in i örat. "Mamma, är det morgon nu?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar