Sidor

tisdag 23 april 2013

Ammar fritt

Efter några mjölkstockningar har jag nu äntligen återuppstått. Idag har jag till och med vågat mig ut på promenad trots kyla. Har varit livrädd för att få tillbaka mjölkstockningen, febern och allt som följer med det. Men nu har jag nog tagit mig ur det som sagt och kan njuta lika mycket som lille korven av amningen. Han är så rolig när han ligger där, suckar och stönar och kan knappt ligga still så gött är det. Jag brukar smeka han på ryggen och då kråmar han sig som en fisk. Tänk vad bra man kan må av lite mat :)

Jag var faktiskt på amningsmottagningen på Helsingborgs lasarett när det var som värst för att få lite hjälp, de kunde inte göra så mycket men tog sänkan på mig och framförallt tröstade mig och sa saker som man behöver höra. "Du gör så rätt", "du är en jättebra mamma", "han mår så bra" och alla andra små kommentarer som man lätt gråter en störtflod av av lättnad. De trodde, och jag håller med, att det var mjölkproduktionen som var på väg att ställa in sig och att det snart skulle bli bra och att jag skulle fortsätta tillämpa "fri amning".

Jag hade läst om det där innan, "fri amning" men aldrig fattat var det var, tänkte kanske att man skulle sitta med brösten fria och amma. Haha. Tyckte det verkade lite kallt. Men de förklarade att det finns något som heter "reglerad amning" och motsvarande är då "fri amning". Alltså något så självklart som att man ger barnet mat när det är hungrigt. Inte något så korkat som var 4:e timme. Förr förespråkade man var fjärde timme, min teori är att någon manlig (såklart) läkare hade kommit på att kvinnor nog inte visste vad som var bäst för deras barn så att vi får nog säga till dem hur de ska göra. Och så gick man runt och sa till alla osäkra mödrar som lyssnar snällt på fabror doktorn (det hade jag också gjort, man vill ju sitt barns bästa) att de ska amma var fjärde timme INTE oftare. Detta hade till följd att många mammor hade svårt att få igång sin mjölkproduktion och att antalet bröstfödda barn sjönk drastiskt. HEMSKT!!!

Än idag tror många på reglerad amning och det är lätt att slinka ur sig kommentarer som "äter hen nu igen" (jag gjorde det senast i februari till en kompis). Men sanningen är att ibland är bäbisen inne i en växtperiod och är jättehungrig och äter 40 gånger om dagen, ibland äter den 6 gånger om dagen. Helt normalt. Fri amning ftw!

Sagogrynet - Amning i nöd och lust

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar